درمان واقعیت مجازی VR

درمان واقعیت مجازی VR

چکیده مطلب درمان واقعیت مجازی.

در حال حاضر واقعیت مجازی یک مفهوم مورد تایید FDA در سلامت روان و بهبود شاخص های شناختی و توانبخشی شناختی است . مرکز سلامت ذهن وصال از درمان های واقعیت مجازی جهت کاهش اضطراب، بهبود حافظه و جلوگیری از آلزایمر، بهبود یادگیری و درمان اختلال یادگیری، بهبود توجه و درمان بیش فعالی، بهبود هماهنگی های حرکتی و درمان مشکلات درکی - حرکتی استفاده می کند. اخذ نوبت ویزیت ( لینک )

همینطور امکان استفاده از درمان های واقعیت مجازی برای مراجعین در خارج از ایران و تحت نظارت درمانی مرکز وصال وجود دارد . مرکز وصال در کشورهای عمان و دبی نیز به صورت مستقل خدمات ارزیابی و درمان بر پایه واقعیت مجازی را ارائه می دهد . تماس با ما 

مراکز درمانی، بیمارستان ها، کلینیک های توانبخشی، بیمارستان ها، مراکز نگهداری سالمندان، مدارس، مراکز ورزشی، شرکت ها و موسسات خصوصی و دولتی، مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی در ایران و عمان و دبی می توانند درخواست راه اندازی بخش VR را به ما بدهند تماس با ما


درمان واقعیت مجازی یا VR و درمان واقعیت افزوده یا AR چیست ؟

مغز تفاوتی بین آنچه که حس می کند و آنچه واقعیت است قایل نمی شود. واقعیت مجازی با استفاده از این شاخص مغز سعی در بهبود عملکرد آن دارد . منظور از حس مغز اطلاعاتی است که از طریق گیرنده های حسی مانند شنوایی، بویایی، بینایی و ... به مغز ارسال می شود.

تعریف هایی که FDA ، سازمان سلامت ذهن آمریکا ( NIMH ) و انجمن روانشناسان آمریکا ( APA ) برای درمان واقعیت مجازی دارند عبارت است از :

واقعیت مجازی یک فناوری بالقوه قدرتمند برای افزایش سلامت روان است. واقعیت مجازی با تصویر سازی واقعی تر به نسبت سایر تکنولوژی های ساخته شده می تواند عملکرد ذهن و مغز را تحت تاثیر خود قرار دهد و به بهتر شدن عملکرد آن کمک نماید.

APA معتقد است که استفاده از واقعیت مجازی در درمان ، مانند استفاده از یک درمان مجازی در دنیای واقعی است .


کاربرد های واقعیت مجازی در درمان و توانمند سازی مغز :

- کنترل استرس، اضطراب و حتی پانیک با استفاده از واقعیت مجازی .

- کمک به افرادی که دچار تپش قلب هستند.

- بهبود عملکرد ورزشکاران بیش از مسابقات ، ورزشکاران می توانند قبل از مسابقات و یا در حین تمرین با استفاده از بایو وی آر ( BioVR ) ضربان قلب خود را کنترل نمایند.

- درمان انواع فوبیا یا ترس مرضی ( مانند ترس از حیوانات، ارتفاع، موقعیت های اجتماعی، فضای بسته و یا موارد مشابه ).

- بهبود روابط اجتماعی در کودکان اوتیسم یا ASD .

- بهبود عملکرد های حرکتی در افرادی که دچار محدودیت های حرکتی در اثر آسیب سیستم عصب مرکزی شده اند، مانند فلج مغزی، سکته مغزی و موارد مشابه.

- درمان چاقی که به دلیل کم تحرکی باشد و یا در اثر اضطراب باشد .

- کمک به کنترل تشنج .

- ایجاد انگیزه بیشتر حرکتی برای افرادی که صرفا آسیب فیزیکی خورده اند و کمک به درمان و توانمند سازی فیزیکی بهتر می کند .


بایو وی آر ( BioVR ) مرکز توانبخشی وصال چیست ؟

بایو وی آر BioVR وصال یک ابزار توانمند سازی مغزی بر پایه واقعیت مجازی یا VR است. مرکز وصال به همراه لابراتوار کانادایی هوش مصنوعی (RADERON Lab) در حال توسعه آن می باشد. 

BioVR ترکیبی از بیوفیدبک ، واقعیت مجازی ، نوروماژیلیشن عصبی با همراهی یادگیری ماشین (ML) و هوش مصنوعی (Ai) است.

در BioVR یک یا چند شاخص زیستی توسط سنسور ثبت می شود. سپس نتایج حاصل از آن عملکرد واقعیت مجازی را در جهت بهبود عملکرد ذهن کنترل می کند .

در تصویر زیر عملکرد شماتیک دستگاه بایو وی آر را مشاهده می فرمایید.


در حال حاضر نسخه بیوفیدبک - واقعیت مجازی برای کاهش استرس - اضطراب - حملات پانیک و تنظیم ضربان قلب در حال استفاده است .

بزودی نسخه NeuroVR که ترکیب نوروفیدبک و واقعیت مجازی است نیز ارائه خواهد شد.

 مرکز توانبخشی و سلامت ذهن وصال از جدید ترین تکنولوژی توانبخشی شناختی برای کاهش استرس و اضطراب با نام بایو-وی آر ( BioVr ) استفاده می نماید.

اگر دچار مشکلات تپش قلب، اضطراب ناگهانی و یا پانیک هستید به شما توصیه می کنیم از تکنولوژی واقعیت مجازی که مورد تایید FDA است به همراه ترکیب آن با سنسورهای بیوفیدبک ( Biofeedback ) استفاده نمایید.

در اتاق های بدون اضطراب یا Zero Stress مرکز سلامت ذهن وصال.



مرکز توانبخشی وصال در حال حاضر در حیطه های زیر از واقعیت مجازی استفاده می نماید:

- کاهش سطح استرس و اضطراب با استفاده از اتاق های بدون استرس ( مشاهده فیلم ) .

- کمک به کنترل ضربان قلب در ورزشکاران و یا افرادی که دچار تپش قلب هستند.

- نمایش نمودار پیشرفت و تغییرات اضطراب در سطح جلسات روزانه و کل جلسات درمان.

- بررسی تغییرات عملکرد مغز بر اثر واقعیت مجازی با استفاده از انجام نقشه مغزی ( qEEG ).


واقعیت مجازی در ورزش 

توانمند سازی عصبی در ورزش را دانشگاه کمبریج نورو-اسپرت Neuro-Sport می شناسد. هر چند بین ورزشکاران گاها از آن با نام دوپینگ اخلاقی نیز یاد می شود.

یکی از مشکلات انواع ورزش ها، بالا رفتن ضربان قلب هنگام مسابقه است. این امر گاها ورزشکاران را مجاب به مصرف پروپرانول propranolol قبل از ورزش می نماید که دوپینگ محسوب می شود. ولی باید بدانید که این تکنولوژی بازخورد عصبی بر پایه واقعیت مجازی یا BioVR دقیقا همین کار را با آموزش مغز انجام می دهد. بایو وی آر یکی از دانش های لبه تکنولوژی است که در ورزش گاها با نام اتاق ذهن یا Mind Room نیز شناخته می شود .

در اتاق ذهن ورزش وصال یا نورو اسپرت ما برای ورزشکاران حرفه ای می توانیم این خدمت را برای پیشگیری از آسیب ورزشی ، بهبود کسب نتیجه در مسابقات و بالا بردن کیفیت ورزش ارائه دهیم.


واقعیت مجازی در بیمارستان 

کاربرد تکنولوژی کاهش استرس و اضطراب بر پایه واقعیت مجازی و توانمندی عصبی در حال حاضر در بسیاری از بیمارستان ها و مراکز شیمی درمانی نیز استفاده می شود. با استفاده از این تکنولوژی می توان ضربان قلب بیمار را قبل از هرگونه عمل جراحی پایین آورد تا بیمار بتواند درمان بهتری را تجربه نماید .

حتی از این تکنولوژی می توان در مراکز شیمی درمانی، زایشگاه ها و بسیاری موارد مشابه استفاده نمود و مرکز وصال امکان طراحی و راه اندازی این سایت ها را دارد.


واقعیت مجازی در نیروی انسانی یا HR

از تکنولوژی واقعیت مجازی در نیروی انسانی یا HR نیز بسیار می توان استفاده نمود. به طور مثال کاربری کنترل اضطراب در مشاغلی که سطح بالایی از اضطراب و استرس را شامل می شود، مانند آتش نشانی، نیروهای نظامی ، نیروهای جنگی و عملیات ویژه ، سکوهای نفتی و عملیاتی و سایر حیطه های مرتبط.

BioVR وصال یک تکنولوژی لبه دانش شناختی در درمان و توانمند سازی عصبی انسان در تمام حیطه های مرتبط است.


برنامه های در حال توسعه مرکز توانبخشی و سلامت ذهن وصال در حیطه بخش واقعیت مجازی یا Virtual Reality 

- کاربرد واقعیت مجازی در کاهش استرس و اضطراب و حملات پنیک 

- کاربرد واقعیت مجازی در ورزش Neuro Sport به عنوان اتاق ذهن یا Mind Room 

- کاربرد واقعیت مجازی در افراد طیف اوتیسم ( ASD ) با همکاری دکتر 

- کاربرد واقعیت مجازی در اختلالات حرکتی  

- کاربرد واقعیت مجازی در بهبود شاخص های شناختی مانند حافظه، توجه و اختلال یادگیری 

 - کاربرد واقعیت مجازی در فوبیا



ارتباط با ما


    


بازگشت