ارزیابی عملکرد تحصیلی و جسمی دانش آموزان

ارزیابی عملکرد تحصیلی و جسمی دانش آموزان

خلاصه مطلب :
مدارس می توانند با همکاری و استفاده از خدمات کلینیک سلامت ذهن وصال، برای انجام ارزیابیهای عصب شناختی جهت بررسی توجه و تمرکز، هوش و تواناییهای یادگیری دانش آموزان اقدام نمایند. تا بتوانند مشکلات حین تحصیل را برای معلمین و دانش آموزان به حداقل برسانند و نتایج بهتری از سال تحصیلی و آموزش داشته باشند.


سلامت جسم و روان دانش آموزان اهمیت زیادی هم برای خانواده و هم برای کادر آموزشی مدارس دارد، زیرا تضمین کننده موفقیت تحصیلی دانش آموزان خواهد بود. قبل از شروع مدارس، انجام تست‌ها و ارزیابی‌های مختلف برای دانش‌آموزان بسیار اهمیت دارد. اهمیت آن بابت این موضوع است که با انجام این ارزیابیها شناخت کافی در رابطه با هر دانش آموز بوجود می آید. آگاهی از نقاط قوت و مواردی که نیازمند توجه و حمایت بیشتری دارد، ایجاد می شود.

اگر این آگاهی برای معلم نسبت به دانش آموز از قبل ایجاد شود، از ایجاد مشکلات ثانویه جلوگیری می کند، بعنوان مثال دانش آموزی که دستخط کندتری دارد نیاز به زمان بیشتری برای نوشتن دیکته و یا رونویسی دارد و معلم با آگاهی ازین موضوع فرصت بیشتری به او می دهد و باعث می شود اعتماد به نفس و انگیزه دانش آموز آسیب نبیند، یا دانش آموزی که توجهش سریع به محیط و صداها پرت می شود نیاز است که در قسمت خاصی از کلاس بشیند که فضای آرام تری دارد و مواردی ازین قبیل.

جای خوشحالی است که امروزه و در سالهای اخیر توجه مدارس بیش از آموزش، به پرورش دانش آموزان است، چراکه پرورش مطلوب به آموزش صحیح منجر می شود و داشتن آگاهی تا حد نیاز، از شرایط دانش آموز بسیار مهم می باشد، زیرا درک شرایط دانش آموز، حفظ و تقویت اعتماد به نفس و ایجاد شوق و انگیزه تحصیل و ... نیازمند آگاهی از وضعیت دانش آموزان است.

ارزیابی ها و تست های مورد نیاز به دو دسته ارزیابی های عصب - شناختی و ارزیابی های جسمی تقسیم می شوند :


تست های عصب - شناختی  ( Neuro-psychological Assessment )

☑ تست عصب - شناختی توجه و تمرکز

با گزارش فارسی، شامل توجه دیداری - توجه شنیداری و سطح کلی توجه. ( لینک )
ارزیابی و آزمون توجه و تمرکز نشان می‌دهد که دانش‌آموز به چه میزان قادر به تمرکز بر روی دیده ها و شنیده هایش است، آیا نیاز به تقویت این شاخص دارد یا خیر. توجه و تمرکز مناسب می‌تواند یادگیری مناسب را در دانش‌آموزان تضمین کند چراکه کلید ورود اطلاعات به مغز، توجه استآزمون توجه و تمرکز با دقت بالایی که دارد، معیاری مناسب در سنجش میزان توجه در دانش آموز است و اختلال در آن تاثیر مشهودی در یادگیری کودک دارد، زیرا اطلاعات کامل و صحیح وارد مغز نمی شود و می تواند فرایند آموزش را با اختلال مواجه کند. (مشاهده نمونه گزارش)

☑ تست عصب شناختی هوش وکسلر 5
و بررسی احتمال وجود اختلال یادگیری خاص sLD ( لینک )
تست هوش به ما کمک می‌کند تا شاخص های هوشی دانش‌آموز را شناسایی کنیم. انجام این تست در نهایت می‌تواند به معلمان و والدین کمک کند تا روش‌های مناسبی برای آموزش و پشتیبانی از دانش‌آموزان با هوش‌های مختلف را شناسایی کنند. 

آزمونهای هوش به دو دسته کلامی و غیر کلامی، یکی دیگر از ارزیابی های عصب شناختی در پروفایل دانش آموزی وصال است. تست هوش صرفاً نمره هوشبهر کودک را تعیین نمی کند در حقیقت دانستن فقط نمره هوش (IQ) کافی نیست، انجام و تفسیر صحیح تست و مشخص شدن درصد تمامی شاخص ها می تواند در شناسایی وضعیت دانش آموز بسیار کمک کننده باشد. آزمون باید در شرایط کلینیکی انجام شود و متاسفانه برخی مدارس اقدام به انجام آن در محیط غیر استاندارد برای تست، در مدرسه می کنند. همچنین تفسیر صحیح تست توسط فرد متخصص و تفکیک هر کدام از شاخص های هوشی می تواند نتایج قابل توجهی از شرایط و نوع آموزش پذیری دانش آموز ارائه دهد. یکی دیگر از کاربردهای تست هوش تشخیص اختلال یادگیری است. اختلال یادگیری از شایع ترین مشکلاتی است که کودکان سنین مدرسه را درگیر می کند و شناسایی به موقع آن در روند یادگیری و آموزش بسیار تاثیرگذار است. (مشاهده نمونه گزارش)


☑ تست عملکرد کلی شناخت ( General Cognitive Ability ) و هوش سیال ( Fluid Intelligence ) . ( لینک ) 
"این تست امکان اجرا از طریق خود مدارس را نیز به صورت آنلاین و با نظارت کادر آموزشی متخصص دارد."
این آزمون در سال 2018 توسط موسسه پیرسون آمریکا ارائه شد و یک آزمون عصب شناختی جهت بررسی عملکردهای شناخت است که عدد آن همبستگی بالایی با ضریب هوش کلی دارد. لذا به عنوان آزمون هوش قابل استفاده است.

☑ ارزیابی و تست های تخصصی اختلال یادگیری Learning Disorder
اختلال یادگیری از جمله مشکلاتی است که منجر به عدم پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان می شود، چراکه دانش آموز علیرغم داشتن هوش نرمال از موفقیت تحصیلی برخوردار نمی شود و این تعریف مناسبی از اختلال یادگیری است، این اختلال در سنین دبستان تشخیص داده می شود . تشخیص اختلال یادگیری و نوع آن نیاز به بررسی همه جانبه دانش آموز دارد، گاهی اختلال یادگیری ممکن است با اختلالاتی مانند بیش فعالی و یا نقص توجه و یا اختلال در یکپارچگی حسی همراه باشد و یا علائم مشابهی داشته باشد، پس تشخیص و بررسی آن کاری بسیار تخصصی و دارای اهمیت است. با شناخت درست علل ایجاد اختلال یادگیری در دانش آموز می توان نسبت به درمان به موقع اقدام کرد(مشاهده نمونه گزارش) 

تست توانایی تعقیب بینایی که در خواندن و نوشتن بسیار مهم است و در اختلال یادگیری خاص (sLD) از مهمترین مشکلات است و به راحتی هم قابل کنترل و درمان است ( لینک )

( در صورت تمایل امکان انجام تست بین الملل و ارائه گزارش ها به صورت بین المللی نیز وجود دارد که قبل از انجام هر تست باید هماهنگ شود. )


تست های اسکلتی و عضلانی ( Muscles & Skeletal )

ارزیابی‌های جسمی نیز بسیار اهمیت دارد زیرا سلامت جسمی تاثیر بسیار زیادی بر روی یادگیری و عملکرد دانش‌آموزان دارد، مشکلات فیزیکی باعث خستگی و درگیری فکری دانش آموز می شود و توجه او را درگیر می کند که در دراز مدت باعث افت تحصیلی دانش آموز می شود، این ارزیابی می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا به وضعیت سلامتی خود دقت بیشتری داشته باشند و از طریق تغذیه مناسب و ورزش منظم ، عملکرد شناور خود را بهبود بخشند.

یادگیری ، ارتباط مناسب با همسالان و معلمان ، توجه و تمرکز دانش آموزان می تواند وابستگی زیادی به سلامت آنها داشته باشد. گاهی دلایلی چون صافی کف پا و انحراف ستون فقرات منجر به ایجاد دردهایی در زانو، مچ پا و کمر می شود. همین مشکل می تواند به طور ثانویه بر توجه و تمرکز و یادگیری دانش آموز در کلاس درس تاثیر بگذارد. ارزیابی ها و بررسی های عصب - شناختی و اسکلتی عضلانی که روال سنجش مدارس نیست می تواند دیدگاه مناسبی در رابطه با هر دانش آموز به معلمان بدهد و فرآیند آموزش و پرورش را در طول سال تحصیلی تسهیل نماید. متاسفانه ارزیابی های فوق در سنجش و بررسی های پیش از دبستان، اجباری نیستند در صورتی که برای سلامت جسمی کودکان حائز اهمیت هستند. 


☑ تست صافی کف پا

با اسکن دیجیتال و گزارش مشخص که آیا صافی کف پا وجود دارد یا خیر.
 این ارزیابی مشخص می کند که دانش آموز صافی کف پا دارد یا نه؟ صافی کف پا می تواند باعث مشکلاتی چون انحراف مچ پا ، کمردرد ، پادرد ، انحراف زانو به داخل (پای X) ، خستگی زودهنگام عضلات پا ، ایجاد درد و ورم ساق پا و پا دردهای شبانه شود. نهایتا این موارد می تواند بر تمرکز و یادگیری دانش آموز تاثیر مخرب بگذارد. این مشکل با یک ارزیابی ساده و استفاده از کفی مناسب درون کفش می تواند برطرف شود.( مشاهده نمونه گزارش ) ( لینک فیلم اسکن ) 

☑ تست انحراف جانبی ستون فقرات ( Scoliosis ) و قوس کمری ( Lordosis ) و قوس سینه ای ( Kyphosis )

کاملا به صورت دیجیتال.
این ارزیابی مشخص می کند که آیا دانش آموز در اثر نشستن ناصحیح و یا استفاده نادرست از کوله پشتی دچار انحراف ستون فقرات هست یا نه؟ انحراف ستون فقرات می تواند باعث مشکلاتی چون دردهای اسکلتی و کمردرد، ایجاد ظاهر نامتوازن در بدن و شانه ها و شکل گیری ناصحیح عضلات شود. انحراف ستون فقرات اگر شدید باشد ممکن است به قلب و ریه نیز آسیب برساند. این مشکل و مضرات و دردهای ناشی از آن می تواند علاوه بر تاثیر بر توجه و تمرکز و یادگیری دانش آموز منجر به ایجاد محدودیت در انجام فعالیت های حرکتی و ورزشی می شود. ( مشاهده نمونه گزارش)

☑ تست هماهنگی چشم و دست، چشم و پا 

کاملا دیجیتال و استفاده از بروزترین تجهیزات ( لینک )

پروفایل عصب شناختی و عضلانی اسکلتی (ماسکلواسکلتال) دانش آموزان وصال، تمامی شاخص ها و جنبه های مرتبط با آموزش را پوشش می دهد. پروفایل دانش آموزی وصال در دو بخش ارزیابی های جسمی و ارزیابی های شناختی ارائه می شود. توصیه می شود آزمون ها سالانه تکرار شوند چرا که در بسیاری موارد مغز و جسم تغییر می کند و پایش هر دو این موارد برای آموزشی لذت بخش مهم است.


راهکارهای پیشنهادی برای مدیران مدارس :



- مدارس تیزهوشان و مدارسی که سطح آموزشی بالایی دارند می توانند جهت بررسی شاخص های مورد نظر دانش آموزان، قبل از ثبت نام آنها از خدمات ذکر شده استفاده کنند.

- جهت بررسی دانش آموزان قبل از شروع سال تحصیلی و کلاس بندی آنها می توان توانایی و نیازهای آنها را بررسی کرد تا معلم با آگاهی از شرایط هر یک از دانش آموزان کلاس خود، سال تحصیلی و آموزش را شروع کند تا از ابتدای سال آموزش بصورت سنجیده تر و مفیدتر شروع شود و زمان برای دانش آموز از دست نرود.

- اگر دانش آموزی در فرایند آموزش دچار مشکل شده است می توان ارزیابیها را برای آن دسته از دانش آموزان در نظر گرفت.

- می توان در جلسات مخصوص معلمان و یا اولیای دانش آموزان، مشاوران ما جهت آگاهی سازی معلمان و اولیا حضور داشته باشند و با آگاهی رسانی از مشکلات و موارد مورد اهمیت، فرایند تحصیل را تسهیل و لذت بخش کنند، چراکه بزرگترین مشکل ما عدم آگاهی و در ادامه عدم پذیرش مشکلات است.

- همچنین مدیران مدارس میتوانند از خدمات مشاوره ما و طرح موضوع مورد اهمیت از جانب خودشان و دریافت راهکار آن، از خدمات ما استفاده کنند.

( کافیست با ما تماس بگیرید )


راهکارهای پیشنهادی برای والدین : 


- والدین می توانند بصورت انفرادی برای فرزند خود از خدمات ذکر شده استفاده کنند چراکه شناخت والدین از شرایط و تواناییهای فرزند خود می تواند در انتخاب مدرسه و انتظارشان از نتیجه تحصیل، مناسب و سنجیده باشد.

- والدین می توانند از پکیج عملکرد تحصیل، که شامل یکسری تستها و ارزیابیها است استفاده کنند و یا تست خاصی را که در نظر دارند، برای فرزند خود انجام دهند و نتیجه آن را دریافت کنند.

- والدین می توانند از خدمات مشاوره ما برای فرزند خود استفاده کنند.

( کافیست با ما تماس بگیرید )


راهکارهای مداخله ای و بهبود عملکرد برای مدارس :



بعد از انجام آزمونها و دریافت نتایج، آیا راهکارهایی بابت بهبود عملکرد دانش آموزان و ایجاد شرایط بهتری در مدارس برای تحصیل وجود دارد ؟

مرکز وصال تحت نظر دکتر سروش لهراسبی و با مجوز رسمی از سازمان نظام پزشکی و سازمان نظام روانشناسی به همراه تجربه هایی چون ثبت اختراع هایی در زمینه شناختی راهکارهای متنوعی برای مدارس با توجه درخواست آنها می تواند داشته باشد.

☑ طراحی سایت های توانمند سازی شناختی در مدارس.

☑ توانمندسازی شناختی بر پایه تکنولوژی های نوین دنیا مانند استفاده از نرم افزارهای شناختی و تجهیزات واقعیت مجازی (VR).

☑ راهنمایی در چگونگی طراحی کلاس ها با توجه به پروفایل شناختی هر دانش آموز.

☑ طراحی اتاق های بدون استرس برای کاهش استرس و بهبود عملکرد.


☑ توصیه به ابزارهای توانمند سازی شناختی در منزل - مدرسه برای بهبود عملکرد.

بسیاری از ابزار توانمند سازی صرفاً کلینیکی نیستند و می توان شرایط استفاده از آنها را در مدرسه و خانه بنا به درخواست مدارس و والدین ایجاد کرد.

☑ حضور مشاوران ما در جلسات ماهانه مدارس و آگاه سازی مربیان و والدین دانش آموزان.



درصورت وجود سوال و دریافت مشاوره و راهنمایی در رابطه با موارد ذکر شده می توانید با مشاوران ما در تماس باشید.


پروفایل شناختی و پروفایل عضلانی اسکلتی دانش آموزی وصال 


مطالب مرتبط

تست توجه

تست هوش

اختلال یادگیری


ارتباط با ما

    


بازگشت