توانبخشی شناختی CRT

توانبخشی شناختی CRT

بخش توانبخشی شناختی ( CRT ) در مرکز سلامت ذهن و توانبخشی وصال :

از آنجایی که در عملکرد مغز سالم بحث هزارم و صدم ثانیه مطرح است ، مرکز سلامت ذهن و توانبخشی وصال عموما از تجهیزات کامپیوتری جدید برای ارتقا و بهبود عملکرد مغزی استفاده می نماید تا بتواند هم ارزیابی دقیق و جامعی از عملکرد شناختی مغز داشته و هم داده های پیشرفت عملکرد ذهنی را به صورت یک روند داشته باشد تا بتواند بداند که آیا روند توانبخشی و توامند سازی ذهنی که در پیش گرفته است صحیح و دقیق است یا خیر. 


آیا تمرینات قلم و کاغذی یا ذهنی هم توانبخشی شناختی محسوب می شوند ؟

از آنجایی که تجهیزات توانمند سازی و توانبخشی شناختی در اکثر موارد پرهزینه هستند و نیاز به فضا و تجهیزات بسیاری دارند در بسیاری از موارد از تمرینات قلم و کاغذی و یا کلامی و ذهنی استفاده می شود . باید بگوییم بله این تمرین ها هم به نوعی توانبخشی شناختی محسوب می شوند ولی چند نکته وجود دارد ، این تمرینات عموما توانبخشی شناختی هستند و نه توانمند سازی شناختی و برای کودکان بسیار کوچک یا افرادی که مشکلات شناختی زیادی دارند استفاده آنها توصیه می شود.

مثلا ما در کودکان بیش فعال (ADHD) که هوش نرمالی دارند مشکل در زمان واکنش داریم که حدود 170 تا 200 هزارم ثانیه نسبت به افراد عادی کند تر هستند، و تشخیص و بهبود این امر بدون کامپیوتر و نرم افزار های معتبر که برای این منظور طراحی شده اند امکان پذیر نمی باشد.


تجهیزات مرکز سلامت ذهن و توانبخشی شناختی وصال چیست ؟

- Smart Mind 4  اسمارت مایند 4  (کلیک نمایید)

- Capitan`s Log 2020 کاپیتان لاگ 2020   (کلیک نمایید)

- نرم افزار ریها کام (RehaCom) با پشتیبانی از زبان فارسی که برای افراد مدرسه ای و بزرگسالان بسیار توصیه می شود. (کلیک نمایید)

- آزمون بررسی عصب روانشناختی دانشگاه کمبریج ( CANTAB ) (کلیک نمایید)

- آزمون بررسی عصب روانشناختی وینا ( Vienna Test System )

- IVA-2 تست تشخیص بیش فعالی IVA-2 نسخه 2020  (کلیک نمایید)

- Memory Gym نرم افزار مموری جیم نسخه 2016 (کلیک نمایید)

- Smart Drive - 3 نرم افزار راننده هوشمند نسخه 2017 (کلیک نمایید)

( از بهترین نرم افزار های کاربردی در بیش فعالی و بهبود توجه و تمرکز )


مشاهده فیلم توضیح مختصر بخش توانبخشی شناختی مرکز سلامت ذهن و توانبخشی وصال در سایت وصال ( کلیک نمایید )

مشاهده فیلم توضیح مختصر بخش توانبخشی شناختی مرکز سلامت ذهن و توانبخشی وصال در آپارات ( کلیک نمایید)


توانمند سازی و توانبخشی شناختی برای چه افرادی نیاز است ؟ 

توانبخشی شناختی ( CRT ) از جمله خدمات نوینی است که مرکز سلامت ذهن و توانبخشی وصال ارائه می دهد و به اختصار عبارت است از مجموعه برنامه هایی برای تمرین مغز ؛ که منجر به ارتقاء کارکردهای ذهنی و شناختی فرد، و در نتیجه موفقیت های فردی در حوزه هایی نظیر تحصیل، شغل و روابط اجتماعی می گردد.

این خدمت توانبخشی با تاکید بر تکنولوژی های سخت افزاری و نرم افزاری نوین است که به تازگی در دنیا ارئه می شوند، و باعث ارتقاء عملکرد ذهنی، تقویت حافظه، تقویت مهارت دیدن، تقویت مهارت شنیدن، افزایش سرعت پردازش ذهنی، افزایش سرعت فراخوانی اطلاعات، کنترل حرکات ناخواسته، بهبود درک مطلب، افزایش توجه و تمرکز و تمامی موارد مربوط به کنترل و بهبود عملکرد مغز است، که همه این موارد باعث می شود  این روش از توانبخشی در جهت بهبود مهارتهای تحصیلی، شکوفایی استعداد های فردی، کنترل رفتارهای ناخواسته، بالارفتن مهارت تصمیم گیری، بالارفتن توانایی سخنوری، بهبود عملکرد های ورزشی، پیشگیری از بیماریهایی مانند آلزایمر، ایجاد لذت در فرد، توانبخشی بعد از آسیب های مغزی، کنترل بیماری های روانی و ... کاربرد داشته باشد.

در مرکز توانبخشی وصال این روش درمانی بر پایه آموزش مهارت هایی می باشد که توسط تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری، به فرد در مرکز آموزش داده می شود.


توانبخشی شناختی چیست ؟

بخشی از علوم شناختی که به مداخله و تقویت توانایی های شناختی می پردازد به اصطلاح توانبخشی شناختی نامیده می شود . در واقع، توانبخشی شناختی از مجموعه برنامه های هدفمندی تشکیل شده که با هدف ترمیم یا ارتقای کارکردهای شناختی مورد استفاده قرار می گیرد. ترمیم در اختلالات شناختی، برای افرادی که مبتلا به یک اختلال شناختی یا رفتاری هستند و ارتقا ، برای تقویت کارکردهای شناختی در افراد که نیازهای تحصیلی یا حرفه ای خاص دارند، مطرح است. در سال های اخیر علوم شناختی وارد عرصه درمان نیز شده است.

توانبخشی شناختی رشته ای است که یک بال آن در توانبخشی است و بال دیگر آن در علوم شناختی. امروزه ما می توانیم از مدلسازی شناختی برای توانبخشی شناختی استفاده کنیم. یعنی کارکرد شناختی معیوب را به مدلی محاسباتی تبدیل کنیم و براساس آن مداخله توانبخشی شناختی را به کار گیریم.

همان گونه که می توان یک عضله را تقویت کرد، به مراتب راحت تر از آن می توان مغز را تقویت کرد. اگر فردی در عملکردی مهارت پیدا کند، ساختار مغزی درگیر در آن عملکرد تقویت می شود. پایه توانبخشی شناختی نیز بر این اصل استوار است. مغز یک ارگان انعطاف پذیر و تغییرپذیر است و می توان با توانبخشی شناختی مغز را ترمیم و تقویت کرد.

برای مثال کودکی را درنظر بگیرید که علائم نقص توجه و بیش فعالی و نشانه های رفتاری مانند افت تحصیلی، نافرمانی و پرخاشگری دارد با ارزیابی شناختی می توان متوجه شد که او در کدام بخش کارکرد شناختی دچار نقص است. برای مثال نقص در کنترل مهارت دارد یا حافظه فعال. در واقع نقص در رفتار برخاسته از نقص در کارکردهای شناختی است.

توضیحات بیشتر در مورد توانبخشی شناختی در بخش مطالب آموزشی سایت (کلیک نمایید ) 

-------------------------------------------------------------------

CRT مخفف عبارت Cognitive Rehabilitation Training می باشد

CCT مخفف عبارت Cognitive Computer based Training می باشد


ارتباط با ما


    


بازگشت