نرم افزار توانبخشی شناختی ریهاکام - RehaCom


RehaCom نرم افزاری جامع در حیطه توانبخشی شناختی است که به درمانگر در بازتوانی اختلالات شناختی کمک می کند. ریهاکام تاثیر به سزایی در بهبود عملکرد شناختی افراد دارد و می تواند مواردی همچون توجه، تمرکز، حافظه، درک و فعالیت های زندگی روزمره را تحت تاثیر قرار دهد. با استفاده مداوم از آن، بهبود آشکاری در زمینه هایی که نقص و یا اختلال وجود دارد، مشاهده خواهید کرد. اگرچه استفاده از آن جذاب است اما ریهاکام صرفا یک ابزار آموزش مغز برای سرگرمی نیست. این نرم افزار توسط پزشکان و مهندسان طراحی شده است تا کمکی برای بهبود مشکلات شناختی افراد باشد. ریهاکام دارای 3 بخش ازریابی یا غربالگری، بخش آموزش و بخش نتایج است. از این رو می تواند تمامی نیازهای یک کلینیک را به تنهایی پوشش دهد.


ارزیابی: این نرم افزار تعدادی ماژول غربالگری و آزمون، جهت تشخیص و ارزیابی اولیه مشکلات شناختی مراجع دارد. برای انجام هر کدام از این آزمون ها به حدود 15 دقیقه زمان نیاز است. آزمون ها با یک مثال و چند تمرین ساده شروع می شوند تا شما مطمئن شوید که مراجع از نحوه انجام آزمون آگاه شده است، سپس آزمون آغاز می شود. پس از اتمام تست، می توانید نتایج آن را مشاهده کنید و مستقیما به صفحه تمرین و آموزش متناسب با نتیجه آزمون بروید.


آموزش: RehaCom حدود 30 ماژول آموزشی دارد. در هنگام انتخاب ماژول های آموزشی می توانید از طریق متغیرهای موجود در این قسمت، تغییرات مورد نیاز خود را اعمال نمایید. مانند : تعیین زمان برای انجام تمرین، انتخاب سطح شروع جلسه تمرین و ...

ریهاکام توسط عصب روانشناسان و برای استفاده آنها توسعه داده شده است. به همین دلیل هر ماژول آموزشی برای یک اختلال خاص طراحی شده است. سالها تحقیق و آزمایش و تطبیق، این نرم افزار را به یکی از کم خطاترین نرم افزار های حیطه شناختی تبدیل کرده است. طراحی ریهاکام ممکن است به ظاهر ساده به نظر برسد اما این یک حرکت عامدانه توسط سازندگان است. چرا که هر محرک اضافی و غیر مهمی که در تمرین ها دیده می شود ممکن است بر روی عملکرد فرد تاثیر بگذارد. ماژول های تمرینی ریهاکام عبارتند از :

- Attention Training: کمبود یا نقص توجه در مراجعین اعصاب و روان بسیار شایع است و این امر می تواند جنبه های مختلف زندگی افراد را تحت تاثر قرار بدهد. در زندگی روزمره از " توجه " به عنوان یک مفهوم ثابت یاد می شود اما علم زیرمجموعه های مختلفی از توجه را تعریف می کند و بین آنها تمایز قایل می شود مانند هوشیاری (Alertness)، توجه ممتد (Sustained Attention) و توجه انتخابی (Selective Attention). بسته به نوع بیماری و یا منطقه آسیب دیده مغز، عملکردهای مختلفی توجه می توانند مختل شوند و نیاز به آموزش ویژه و تخصصی داشته باشند.

- Memory Training: اختلال در حافظه هم در آسیب های مغزی و هم در اختلالات روانپزشکی رخ می دهد. حافظه خود به 2 نوع تقسیم می شود: حافظه بلندمدت، حافظه کوتاه مدت یا کاری. در بیشتر موارد، در هنگام ذخیره دائمی اطلاعات جدید، اختلال می شود. در حالیکه بازیابی اطلاعاتی که قبلا ذخیره شده اند، حفظ شده است و مشکلی ندارد. برای افرادیکه با آسیب های مغزی و یا اختلالات روانپزشکی مواجه هستند، نقص و کمبود حافظه اغلب عواقب جدی در پی دارد که این مورد با تمرین و آموزش مغز، کاهش می یابد.

- Executive Function Training: عملکردهای اجرایی اصطلاحی کلی است برای پردازش های ذهنی مرتبط با رفتار های هدف گرا و اعمال برنامه ریزی شده. معمولا افرادی که در عملکردهای اجرایی خود، نقص دارند، در برنامه ریزی و رعایت قوانین به مشکل بر می خورند. همچنین این افراد اغلب درک کمی از هنجارهای اجتماعی دارند و در مهار و سرکوب رفتارهای نامطلوب خود ناتوان هستند. آیتم عملکردهای اجرایی ارتباط نزدیکی با ناحیه قدامی در مغز دارد. در بیماری های اعصاب و یا بیماری های روانپزشکی مانند اسکیزوفرنی ناهنجاری در این ناحیه مشاهده می شود.

- Visual Field Training: یکی از عارضه های جانبی و جدی پس آسیب و یا سکته مغزی، مشکلات در حیطه دیداری یا بصری است. اطلاعات بینایی برای پردازش، از طریق عصب باصره به لوب پشت سر منتقل می شوند. اگر این مجاری آسیب ببینند، در روند انتقال اطلاعات اختلال ایجاد می شود و پردازش صورت نمی پذیرد، در نتیجه منجر به نقص در میدان دید فرد می شود و مشکلاتی در خواندن و یا جهت گیری بصری برای آنان ایجاد می کند. آموزش هدفمند می تواند اثرات جانبی این موضوع را به میزان قابل توجهی، بر روی زندگی روزمره افراد، کاهش دهد.

- Visuo-Motor Abilities: حرکت در انسان مبتنی بر هماهنگی سیستم های مختلف حرکتی، بینایی و ادراکی است. در بسیاری از فعالیت های روزمره مانند: استفاده از ابزارآلات، داشتن مهارت حرکتی خوب و هماهنگی دقیق چشم، سر و دست ها ضروری است. کنترل بینایی، در حین یک فعالیت حرکتی، به ویژه در مرحله یادگیری توالی حرکتی، نقش اساسی ایفا می کند. آسیب مغزی نه تنها به موتور یا ناحیه حسی، بلکه به سیستم فضایی و بینایی نیز می تواند آسیب برساند که این خود می تواند منجر به مشکلات جدی در عملکرد بینایی حرکتی فرد شود.


نتایج: پس از اتمام تایم آموزش یا تمرین، درمانگر می تواند از طریق این صفحه نتایج را بررسی کند.داده ها می توانند به صورت جداول مقایسه ای و یا نمودار ارائه شوند. از طریق این صفحه شما می توانید میزان پیشرفت مراجع، زمان صرف شده برای هر تمرین، تعداد اشباهات انجام شده و موارد دیگر را بررسی کنید و با تجزیه و تحلیل کامل داده ها به شناسایی نقاط ضعف و قوت مراجع خود بپردازید.

- ریهاکام حدود 30 ماژول تمرینی - آموزشی به زبان انگلیسی دارد. همچنین به 27 زبان در دسترس است، مزیت چند زبانه بودن این نرم افزار، منجر شده است که افراد بتوانند به زبان مادری خود به انجام تمرینات بپردازند.

- این نرم افزار می تواند به صورت خودکار و با توجه به سطح عملکرد مراجع، میزان دشواری و سختی تمرین ها را افزایش یا کاهش دهد. در هنگامی که تمرین ها دشوار باشند تا زمانیکه فرد توانایی کنار آمدن با آن ها را داشته باشد، تمرین ها آسان تر می شوند تا احساس نا امیدی در مراجع ایجاد نشود. اگر که تمرین ها برای فرد آسان باشند نرم افزار، فرد را به چالش بیشتری می کشد تا از کسالت او جلوگیری می کند.

- این سیستم در طی 20 سال گذشته توسط روانشناسان مغز و اعصاب ایجاد شده است و اگر چه در ظاهر به شما احساس یک بازی کامپیوتری را می دهد اما ریشه در علم دارد و از نظر بالینی اثبات شده است. 

- ریهاکام تعدادی ماژول غربالگری جهت شناسایی اختلالات شناختی و همچنین توصیه ماژول های آموزشی - شناختی، متناسب با ارزیابی صورت گرفته، دارد. غربالگری منظم می تواند به پیشرفت مراجع و ارائه یک گزارش دقیق به درمانگر، کمک کند.

-  ریهاکام امکان ایجاد تعداد نامحدود پرونده برای مراجعین و درمانگران شما را فراهم می کند.


سیستم مورد نیاز برای نصب RehaCom:

سیستم عامل: Windows 10

پردازنده: Intel Core i3,i5,i7 7th generation or equivalent

حافظه (RAM): 8GB

کارت گرافیک: DirectX 10.1, IntelHD530 or higher (at least 2 GB graphics memory)

هارد دیسک:  10GB free

کارت صدا

مانیتور

اسپیکر

موس


مطالب مرتبط

بایو وی آر (Bio VR) و کاهش اضطراب

آشنایی با مجموعه آزمون ها وینا (Vienna Test System)

تهیه نسخه اورجینال نرم افزار وینا (Vienna Test System) 

راهنمای انتخاب آزمون های وینا (Vienna Test System)



ارتباط با ما


    




بازگشت