پرسش و پاسخ درباره درمان واقعیت مجازی VR


واقعیت مجازی VR چیست؟ 

واقعیت مجازی ( VR ) فناوری‌ است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا وارد یک دنیای دیجیتالی و سه‌بعدی شوند. با استفاده از هدست‌های مخصوص و تجهیزات تکمیلی، کاربران می‌توانند در محیط‌های مجازی حرکت کنند و با اشیا و محیط تعامل داشته باشند و احساسات و حواس خود را تحریک کنند. این فناوری در زمینه‌های مختلفی مانند بازی‌های ویدیویی، آموزش، پزشکی و حتی طراحی معماری کاربرد دارد و روز به روز در حال پیشرفت و گسترش است. منظور از VR عبارت Virtual Reality است.


درمان واقعیت مجازی چیست؟

درمان بر مبنای واقعیت مجازی یا VR T نوعی رویکرد درمانی است که از فناوری واقعیت مجازی VR برای کمک به ارتقاء مهارت های شناختی و یا درمان اختلالات مختلف جسم و روان استفاده می کند. منظور از VR T عبارت Virtual Reality Rehabilitation Therapy است.


مهارت های شناختی چیست؟

مهارت‌های شناختی توانایی‌های اصلی هستند که به مغز اجازه می‌دهند یاد بگیرد، بخواند، به خاطر بسپارد، استدلال کند، توجه کند و فکر کند. بدون آنها، شما نمی توانید هیچ یک از وظایف روزانه خود را انجام دهید.


چرا آموزش مهارت های شناختی مهم است؟

آموزش شناختی یا تمرین مغز با بهبود مهارت های شناختی باعث تقویت نوروپلاستیسیتی در مغز می شود. نوروپلاستیسیتی به توانایی مغز برای یادگیری، تطابق و بهبودی گفته می شود. ضعف در مهارت های شناختی در اختلالات روان خود را نشان می دهد. به طور مثال در بیش فعالی، مهارت توجه و تمرکز در فرد کاهش می یابد. همچنین کاهش مهارت های شناختی یک فرایند رایج در روند سالمندی است و این کاهش در مهارت های شناختی در افرادی که از دمانس رنج می برند بیشتر مشاهده می شود که این امر یکی از دغدغه های بهداشت عمومی در جوامع مسن به حساب می آید.


آیا درمان با واقعیت مجازی معتبر است؟

درمان واقعیت مجازی یک درمان مورد تایید سازمان غذا و داروی امریکا (FDA) است. این تاییده به معنای ایمن و موثر بودن این درمان است و کیفیت و کارایی درمان را تضمین می کند. برای مطالعه بیشتر کلیک کنید.


این روش درمانی در چه اختلالاتی کاربرد دارد؟

واقعیت مجازی در بهبود و درمان فوبیا، اضطراب، بیش فعالی یا ADHD، اختلال یادگیری، آلزایمر و اختلالات حافظه، همچنین در آسیب های مغزی و توانبخشی جسمی کاربرد دارد. برای مطالعه بیشتر کلیک کنید.


این روش درمانی بر چه مهارت های شناختی تاثیرگذار است؟

درمان واقعیت مجازی بر شاخص های توجه و تمرکز Attention ، حافظه Memory ، حل مسئله Problem Solving ، کنترل حرکت Motor Control ، انعطاف پذیری Felexbility ، سرعت عمل Processing Speed ، هماهنگی های درکی حرکتی Perceptual Motor تاثیرگذار است.


تفاوت بازی های درمانی واقعیت مجازی با سایر بازی های واقعیت مجازی در چیست؟

بازی های ارائه شده توسط Virtuleap توسط یک تیم متشکل از پزشکان و دانشمندان علوم شناختی، علوم اعصاب و توسعه دهندگان بازی، طراحی و ایجاد شده اند.


تفاوت بازی های درمانی واقعیت مجازی با سایر بازی های کامپیوتری آموزش مغز مانند Lumosity در چیست؟

ثابت شده است که استفاده از واقعیت مجازی VR  بر ذهن و بدن تاثیر بیشتری می گذارد و منجر به پردازش شناختی بهتر و یادگیری بالاتر نسبت به نرم‌افزارهای یادگیری دو بعدی می‌شود. واقعیت مجازی فرصت های یادگیری بهتری نسبت به قالب های دیجیتال سنتی مانند تلفن هوشمند، تبلت، کامپیوتر و یا پلی استیشن ارائه می دهد. 


تفاوت درمان واقعیت مجازی و نوروفیدبک


آیا می توان از درمان واقعیت مجازی در منزل استفاده کرد؟

بله. یکی از مزایای درمان واقعیت مجازی به کارگیری و استفاده از آن در منزل است. برای مطالعه بیشتر کلیک کنید.


مراکز، کلینیک ها یا مدارس را چگونه به تکنولوژی درمان واقعیت مجازی مجهز کنیم؟ 

امکان راه اندازی استیشن واقعیت مجازی برای بهبود و توانمندسازی مغز در مدارس، مراکز و کلینیک ها وجود دارد. (کلیک کنید)


این روش برای چه کسانی مناسب است؟

درمان واقعیت مجازی هم برای افرادیکه دچار ضعف شناختی مانند بیش فعالی ، اختلال یادگیری ، آلزایمر ، کندی حرکت و یا سایر موارد مشابه می باشند می تواند مناسب باشد همینطور برای هر فردی که نگران سلامت روان خود است و می خواهد عملکرد مغزی مناسبی داشته باشد. 


رنج سنی افرادی که می توانند از درمان واقعیت مجازی استفاده کنند؟

بهتر است این روش برای افراد 8 سال به بالا استفاده شود. برای کودکان زیر 8 سال بسته به جثه آن ها ممکن است قابل استفاده باشد یا نباشد.


عوارض درمان واقعیت مجازی

این درمان هیج عارضه ای ندارد.


آیا واقعیت مجازی برای افرادی که تشنج دارند خطرناک است؟

هیچ یافته اثبات شده ای برای برانگیختن تشنج توسط واقعیت مجازی VR وجود ندارد ولی نوعی تشنج وجود دارد که با نوسان نور (Light Flicker) برانگیخته می شود. با توجه به اینکه لنز واقعیت مجازی به چشم نزدیک است و می تواند شرایط مشابهی را ایجاد کند برای این افراد توصیه نمی شود.



ارتباط با ما

    








بازگشت