آزمون های وینا کدام شاخص های شناختی را ارزیابی می کند؟

در مجموعه تست های وینا - Vienna Test System، شما با طیف وسیعی از آزمون های روانشناختی مواجه هستید. این آزمون ها در 4 حیطه کلی عصب روانشناختی - منابع انسانی - ترافیک و ورزش دسته بندی می شوند. هر کدام از این آزمون ها یک یا چند بعد و شاخص شناختی را ارزیابی می کنند. ابعادی که در مجموعه آزمون های وینا مورد ارزیابی و تحلیل قرار میگیرند عبارتند از:

 Attention - توجه 

توجه عبارت است از توانایی فرد از پیگیری یک کار، با پشتکار و دقت کافی و نادیده گرفتن موارد غیر مرتبط با آن کار. توجه شامل تلاش ذهنی است و معمولا با گذشت زمان کاهش می باید. این شاخص همچنین، پایه و اساس توانایی های شناختی بالاتر را تشکیل می دهد. اختلال در توجه یکی از رایج ترین پیامدها در آسیب مغزی است و همچنین در بسیاری از بیماری های روان نیز مشاهده می شود. کدام نوع توجه توسط آزمون وینا قابل تشخیص هستند؟

Alertness (هوشیاری) - Sustained Attention (توجه ممتد) - Focused Attention (توجه متمرکز) - Divided Attention (توجه تقسیم شده) - Neglect (بی توجهی) - Spatial Attention (توجه فضایی) - Selective Attention (توجه انتخابی) - Vigilance (گوش به زنگی) - Visual Search (جست و جوی دیداری)


راهنمای انتخاب آزمون عصب شناختی وینا VTS

خرید نسخه اورجینال Vienna Test System


Clinical psychological Dimensions - ابعاد بالینی روانشناختی

ابعاد بالینی - روانشناختی به طور مثال، شامل وضعیت احساسی-عاطفی و یا احساسی-انگیزشی یک فرد است. آسیب مغزی اغلب می تواند دلیلی بر بی نظمی عاطفی باشد، به همین دلیل ارزیابی وضعیت عاطفی / احساسی فرد پس از آسیب مغزی می تواند برای توانبخشی بسیار مهم و حیاتی باشد. آسیب مغزی از یک طرف می تواند دلیل اصلی اختلال در تنظیم احساسات باشد و از طرف دیگر، اختلالاتی چون اضطراب و به طور ویژه افسردگی، می توانند به عنوان واکنشی ناشی از مشکلات جسمانی و بدنی افزایش یابند. همچنین در نظر گرفتن ارتباط بین وضعیت عاطفی و عملکرد شناختی فرد بسیار مهم است. به طور مثال علائم افسردگی می تواند تاثیر نامطلوبی بر عملکرد شناختی داشته باشد و به ظاهر می تواند به عنوان اختلالات عملکردی طبیعی مغز به ویژه در مناطق توجه و حافظه نشان داده شود. کدام شاخص های بالینی روانشناختی با آزمون وینا قابل تشخیص هستند؟

Depression (افسردگی) - Anxiety (اضطراب) - Compulsion (وسواس) - Somatization (اختلال روان تنی) - Eating Disorder (اختلال و بی نظمی در خوردن غذا) 


Cognitive Abilities - توانایی ها و مهارت های شناختی

توانایی های شناختی، مهارت های مبتنی بر مغز هستند که ما برای انجام هر کاری از ساده ترین تا پیچیده ترین به آن ها نیاز داریم. این توانایی ها شامل موارد مختلفی است که به طور کلی از آن ها به عنوان هوش یاد می شود. مهارت های شناختی نقش اساسی در تحلیل و تفسیر انواع مختلف موقعیت ها دارند و به فرد برای تصمیم گیری مناسب کمک می کنند، خصوصا در شرایطی که پردازش صحیح اطلاعات می تواند به شناسایی و جلوگیری از خطرات احتمالی کمک کند یا به طور کلی از آن ها جلوگیری کند. شناخت ادراک ذهنی است. توانایی های شناختی انسان، توانایی آن ها در درک و پردازش سیگنال های محیط را توصیف می کند. آزمون های مرتبط با Cognitive Abilities در دو حیطه ترافیک (Traffic) و منابع انسانی (HR) مجموعه آزمون های وینا، استفاده می شوند.

چرا مهارت های شناختی برای ایمنی افراد در جاده ها مهم است؟ رفتار ایمن در رانندگی نیازمند بازیابی به موقع توانایی های مختلفی است. به عنوان مثال راننده می بایست بتواند حرکت اشیا را از نظر مکانی و زمانی (جهت و سرعت) به منظور انطباق فاصله ها تخمین بزند. این توانایی در مجموعه آزمون های وینا - ترافیک، توسط آزمون های مرتبط با پیش بینی حرکت ارزیابی می َشود. 

چرا مهارت های شناختی یک معیار مهم در ارزیابی های منابع انسانی است؟ مهارت های شناختی توانایی های ذهنی مانند ادراک و استدلال هستند که برای پردازش اطلاعات و کسب دانش در حیطه کار، لازم هستند. بسته به رشته شغلی، توانایی های مختلفی می تواند در اولویت ارزیابی و استخدام قرار گیرد. مثلا توانایی به خاطر سپردن، استدلال منطقی، مهارت های ارتباطی کلامی، قابلیت تصمیم گیری و یا تفکر انتقادی و ....


راهنمای انتخاب آزمون های وینا 



ارتباط با ما


    


بازگشت