تاثیر کرونا ویروس(covid-19) بر وسواس

تاثیر کرونا ویروس(covid-19) بر وسواس

در خیلی از افراد ممکن است پاندمیک 19-covid ، ویروسی که این روزها همه به اسم کرونا می شناسیم باعث بروز نشانه های OCD(اختلال وسواس فکری عملی ) یا تشدید علایم آن در مبتلایان شود. 

اختلال وسواس فکری عملی(Obsessive-compulsivedisorder) یک اختلال اضطرابی است که مشخصه آن افکار غیر قابل کنترل و ناخواسته و الگوهای مکرر رفتاری است که شما برای انجام آنها احساس اجبار می کنید. افکار و رفتارهای وسواس گونه شما غیر منطقی است اما شما برای مقاومت در برابر این مشکل و رهایی از آن احساس ناتوانی می کنید. 


سوال اساسی اینجاست که در شرایط فعلی چه راهکارهایی برای کنترل چنین علایمی وجود دارد ؟ 

در قدم اول به یاد داشته باشید که سازمان هاي بهداشت معتبرمانند سازمان بهداشت جهانی (WHO) زمانی که یک راهنمای سلامت عمومی در شرایطی خاص مانند شرایط فعلی منتشر می کند به این فکر نمی کند که چه کسی وسواس دارد یا چه کسی اضطراب دارد  و... 

بنابراین سعی کنید بر طبق برنامه هایی که توسط این سازمان معتبر منتشر شده پیش روید و خودتان چیزی به آن اضافه نکنید، برای مثال : اگر گفته شده سطوح را ضدعفونی کنید، با توجه به شرایط خودتان(افکار و رفتارهای وسواسی) قبل از انجام این کار فکر کرده و بعد اقدام نمایید. مثلا:اگر شما تمام روز را در خانه مانده اید و ملاقات کننده اي هم از بیرون نداشته اید، قبل از ضدعفونی کردن دستگیره در با خود فکر کنید که آیا نیازی به ضدعفونی کردن دستگیره در هست ؟ قطعا با مطرح کردن این سوال به جواب" نه" خواهید رسید. همچنین در نظر داشته باشید پروژه ضدعفونی کردن سطوح نباید بیشتر از چند دقیقه درروز وقت شما را بگیرد. 

افکار مزاحم در این دوران میتواند کلافه کننده باشد. افکاری مثلا اینکه آیا من فرد دیگری را آلوده به ویروس کرونا کرده ام و یا در آینده آلوده خواهم کرد و باعث مرگ انسانی خواهم شد؟ در شرایطی که علایم خفیف است با خودآگاهی و هشیاری لحظه به لحظه می توانید این افکار را کنترل کنید، ولی گاهی این افکار و رفتارهای وسواسی چنان برای شما غیر قابل کنترل می شود که برای اینکه بتوانید کنترل شرایط را به دست بگیرید، کمک گرفتن از یک درمانگر اجتناب ناپذیر می نماید.


در هنگام مراجعه به درمانگر چه راهکارهای درمانی برای شما در نظر گرفته میشود؟ 

  • - یکی از درمان های جدید در وسواس استفاده از لورتا نوروفیدبک (Loretaneurofeedback ) است که از آن به عنوان نهایت دانش نوروفیدبک (edgeof neurofeedback science) یاد می شود . این درمان بخصوص زمانی که فرد علاوه بر علایم OCD(اختلال وسواس فکری عملی) از اختلال دیگری بصورت همزمان رنج می برد، می تواند بسیار کمک کننده باشد.













  • -Transcranial Direct Current Stimulation) tDCS) تحریک الکتریکی قشر مغز از روی جمجه، روش درمانی است که پتانسیل قابل توجهی برای درمان افسردگی و اضطراب حاصل از وسواس دارد. در این روش جریان القایی هیچ تاثیر مستقیمی بر سلول های مغزی ندارد بلکه آستانه تحریک یا مهار شدن آنها را تغییر می دهد و معمولاً اثرات فوری آن بین 5 تا 90 دقیقه بعد از اولین جلسه درمان ظاهر می شود و با ادامه درمان این اثرات طولانی تر و ماندگارتر می شود.

  • - ACT)AcceptanceCommitment Theraphy) یا درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد از درمان های موج سوم رویکرد شناختی-رفتاری است که هدف آن کمک به مراجع برای دستیابی به یک زندگی ارزشمندتر و رضایت بخش تر از طریق افزایش انعطاف پذیری روانشناختی است که با تکیه بر ۶ اصل (گسلش شناختی، پذیرش، تماس با لحظه حال، خود مشاهده گر، ارزش ها،اقدام متعهدانه) این کار را انجام میدهد و نتایج مثبت حاصل از آن در درمان اختلال های اضطرابی غیر قابل انکار است.





در نظر داشته باشِید بهترین نتیجه زمانی حاصل می شود که روش های درمانی موجود بصورت موازی استفاده شود که با توجه به دانش خاص و پرهزینه لورتانوروفیدبک در همه مراکز امکان پذیر نیست.  


مطالب مرتبط

لورتا نوروفیدبک چیست؟ (بیشتر بدانید) 

نوروفیدبک چیست؟ (بیشتر بدانید)

نوروفیدبک برای چه مشکلاتی توصیه میشود؟ (بیشتر بدانید)

tDCS یا تحریک الکتریکی جمجمه چیست؟ (بیشتر بدانید)


ارتباط با ما


    


بازگشت