ارزیابی روانی حرکتی یا سایکوموتور Psychomotor

ارزیابی روانی حرکتی یا سایکوموتور Psychomotor

آزمون سایکو موتور یا توان روانی مغز در حرکت :

این آزمون ها عصب شناختی هستند و کاملا به صورت کامپیوتری و با تجهیزات مخصوص به خودش انجام می شود. 

آزمون های سایکوموتور یا Psychomotor به ارزیابی توانایی های حرکتی - روانی فرد می پردازد. سایکوموتور برای سنجش مهارت های هماهنگی حرکتی، سرعت عمل و عملکرد مغز در چگونگی فرآیندهای حرکتی کاربرد دارند. هدف اصلی این آزمون ها بررسی توانایی فرد در انجام حرکات دقیق و هماهنگ، هماهنگی چشم و دست و همچنین ارزیابی سرعت و دقت واکنش فرد به محرک های مختلف است.


شاخص هایی که جهت غربالگری در مرکز وصال مورد ارزیابی قرار می گیرند شامل: 

شاخص های هماهنگی چشم و دست (Eye hand coordination): توانایی مغز در سرعت عمل و هماهنگی های بین چشم و دست نقش مهمی در آموزش و یادگیری دانش آموزان دارد. توانایی مغز در هماهنگی بین چشم و دست می تواند منجر به کاهش خطا در انجام وظایف شود. این توانایی به ویژه در دانش آموزانی که دچار اختلال یادگیری هستند خود را نشان می دهد. عدم هماهنگی بین چشم و دست می تواند منجر به بروز کندنویسی، نارسانویسی و یا انحراف از خط زمینه در هنگام نوشتن شود.

تست تعقیب بینایی (Visual Pursuit test): این آزمون تعیین می کند که آیا چشم می تواند یک مسیر را به درستی دنبال کند یا نه؟ ضعف در توانایی تعقیب بینایی در مغز می تواند تاثیرات منفی بر یادگیری دانش آموزان بگذارد و منجر به مشکلاتی چون کندخوانی و کاهش سرعت خواندن و درک مطلب بشود.

تست سرعت عمل مغزی (Reaction Time): سرعت پردازش مغزی بر عملکرد دانش آموز بسیار تاثیر گذار است. سرعت واکنش بالا به دانش آموز کمک می کند تا بتواند به سرعت به محرک ها پاسخ دهد و این امر در افزایش توجه و تمرکز و در نتیجه یادگیری تاثیرگذار است. ضعف در این شاخص می تواند منجر به پاسخ با تاخیر به سوالات می شود.

تست سرعت عمل حرکتی (Movement Time): این آزمون سرعت عمل حرکتی را مشخص می کند. کندی در حرکت می تواند مشکلاتی چون کندنویسی را برای دانش آموز به وجود آورد.


مرکز سلامت ذهن و توانبخشی وصال، ارزیابی های سایکوموتور را کاملا کامپیوتری انجام می دهد. این آزمون ها توسط معتبرترین موسسات تهیه و تدوین آزمون های عصب شناختی، طراحی شده اند و از دقت و اعتبار بالایی برخوردار هستند. اهمیت کامپیوتر بیس بودن این آزمون ها نسبت به سایر آزمون های این حیطه در دقت بالا و تجزیه و تحلیل پیشرفته آن است، همچنین این آزمون ها به دور از خطای انسانی هستند. اصل این آزمون برای کشور اتریش است. 


نمونه گزارش آزمون روانی-حرکتی از مجموعه آزمون های وینا




راهکارهای درمانی
در صورت مشاهده ضعف در نتایج ارزیابی سایکوموتور Psychomotor ، مرکز سلامت ذهن و توانبخشی وصال راهکارهای درمانی مناسب در جهت تقویت و بهبود شاخص های مورد نظر دارد. 

درمان واقعیت مجازی VR

واقعیت مجازی (Virtual Reality) ابزاری نوین در حوزه سلامت، آموزش و پزشکی است. این تکنولوژی در پیشگیری و درمان ضعف عملکردهای شناختی و همچنین در ارتقاء و بهبود شاخص های شناختی مورد استفاده قرار می گیرد. مرکز سلامت ذهن وصال نماینده رسمی ویرچولیپ Virtuleap لیسبون در ایران و عمان است. ویرچولیپ در زمینه تولید محتوای واقعیت مجازی در راستای درمان و بهبود عملکردهای شناختی با دانشگاه ها و مراکز معتبر علمی همکاری و فعالیت دارد. از این رو راهکارهای درمانی مبنی بر واقعیت مجازی این موسسه علاوه بر استفاده از بروزترین تکنولوژی های دنیا، تایید سازمان ها و دانشگاه های معتبر را نیز در کارنامه دارد. مرکز وصال برای اولین بار در ایران، درمان واقعیت مجازی را جهت بهبود شاخص های شناختی ارائه می دهد. درمان واقعیت مجازی را می توان در منزل نیز استفاده کرد. به این صورت که با دریافت مشاوره و آموزش و تهیه تجهیزات لازم و تشکیل پروفایل برای مراجع، امکان استفاده از راهکارهای درمانی بر پایه واقعیت مجازی در منزل وجود دارد. (مطالعه بیشتر)

نوروفیدبک و لورتانوروفیدبک

درمان‌های نوروفیدبک Neurofeedback و لورتا نوروفیدبک Loreta Neurofeedback به عنوان ابزارهای توانمندسازی در یادگیری، آموزش، بهبود توجه و تمرکز و سرعت عمل استفاده می شوند. پس از انجام ارزیابی سایکوموتور و نقشه مغزی qEEG و با تشخیص پزشک متخصص می توان از درمان نوروفیدبک به عنوان روشی جهت بهبود شاخص های ذکر شده استفاده کرد. (مطالعه بیشتر)

آنالیز شاخص یادگیری در نقشه مغزی یا qEEG

 

توانبخشی شناختی

هدف توانبخشی شناختی، توانمندسازی مغز و بهبود یا بازیابی عملکردهای شناختی مانند حافظه، توجه، حل مسئله و سرعت پردازش مغزی است. این روش با استفاده از تجهیزات سخت افزاری و نرم افزارهای توانبخشی شناختی، سعی در بهبود شاخص های شناختی دارد. (مطالعه بیشتر)


مطالب مرتبط: 

آموزش و پرورش شناختی (کلیک کنید)


ارتباط با ما


    


بازگشت