آموزش و پرورش شناختی

آموزش و پرورش شناختی




خلاصه مطلب: 

آموزش و پرورش شناختی یک روش بین المللی نوین در بهبود فرآیند تحصیل دانش آموزان است. در آموزش و پرورش شناختی از جدیدترین ابزارهای ارزیابی و توانمندسازی عملکرد مغز و ذهن استفاده می شود. عملکرد مغزی دانش اموزآن توسط جدیدترین تست های عصب شناختی و با کمک کامپیوتر ارزیابی می شود و سپس با کمک تجهیزات نوین توانمندسازی شناختی مانند واقعیت مجازی یا نرم افزارهای تخصصی شناختی عملکرد مغز و ذهن دانش آموزان ارتقاء می یابد. در آموزش و پرورش شناختی هدف توانمندسازی ذهن دانش آموزان بدون استفاده از تکرار و تمرین درس های مدرسه است. این روش نه تنها باعث درمان مشکلات احتمالی مانند بیش فعالی و یا اختلال یادگیری می شود بلکه باعث تقویت ذهن دانش آموزان نرمال نیز می شود. 

مفهوم آموزش و پرورش شناختی در مجموع استفاده از جدیدترین تکنولوژی های کامپیوتر - مغز در بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان است. 


ارزیابی های عصب شناختی در دانش آموزان

چند شاخص شناختی مغز در عملکرد تحصیلی نقش کلیدی ایفا می کنند. 

تست توجه

یکی از آنها ارزیابی توجه و تمرکز است. مرکز وصال تست عصب شناختی توجه و تمرکز را برای دانش آموزان به عنوان یکی از آزمون های عصب شناختی توصیه می نماید. این آزمون توجه که کاملا به صورت کامپیوتری انجام می شود با دقت بالای 86% می تواند وضعیت توجه دانش آموز را در زمینه های توجه دیداری ، توجه شنیداری و شاخص کلی توجه بررسی نماید. شایان ذکر است نتایج این آزمون به صورت بین المللی با یافته های fMRI و qEEG معتبر شده و هم خوانی دارد. نمونه گزارش را در زیر می توانید مشاهده نمایید.



تست روانی حرکتی یا سایکوموتور  

گاهی اوقات توجه و هوش دانش آموز کاملا نرمال است ولی نتیجه تحصیلی با نتایج آزمون هوش و توجه هم خوانی ندارد. گاهی اوقات در دو دانش آموز که هوش و توجه یکسانی دارند، یکی امتیاز بهتری کسب می کند و دیگری به سطح دانش آموز اول نمی رسد. بسیاری از دانش آموزانی که در رقابت هایی مانند المپیادها شرکت می کنند با اختلاف کمی یک نفر رتبه اول و یک نفر رتبه دوم می شود. یک دلیل برای همه این موارد می تواند سرعت عمل بهتر در عملکرد مغز و تبدیل آن به خروجی قابل دیدار باشد. در واقع بعضی از دانش آموزان می توانند سریع تر و هماهنگ تر از دانش آموزان دیگر عمل نمایند. در بعضی موارد که سرعت عمل ذهنی از نرمال نیز پایین تر است ما با پدیده ای به نام اختلال یادگیری مواجه می شویم. مرکز وصال این شاخص شناختی مغز را با استفاده از آزمون معتبر از اترش بررسی می نماید. نمونه گزارش این آزمون را در زیر می توانید مشاهده نمایید. 




تست توانایی شناختی کلی

یک تست عصب شناختی کامپیوتری است با اعتبار بین المللی که می تواند عملکرد کلی شناخت را در دانش آموزان بررسی نماید. نتیجه این تست غربالگری شناختی برای دانش آموزان است که در صورت ضعف، آزمون هوش تخصصی توصیه می شود.



نقشه مغزی qEEG

استفاده از نقشه مغزی در پیش بینی مشکلاتی مانند اضطراب ، ضعف توجه ، وسواس و یا مشکل یادگیری می تواند کمک کننده باشد. در نقشه مغزی امواج مغزی دانش آموز ثبت می شود و سپس با افراد هم سن و هم جنس خود مقایسه می شود و ریسک بروز یکسری از نقاط ضعف در دانش آموز بررسی می شود. این تست به همراه سایر تست ها ارزش تفسیری خواهد داشت. 



توانمندسازی شناختی  

استفاده از واقعیت مجازی VR

در حال حاضر در دنیا برای بهبود عملکرد مغز از تمرینات واقعیت مجازی VR استفاده می کنند. مرکز وصال با استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی لیزبون اروپا می تواند عملکرد مغزی دانش آموزان را ارتقاء دهد و امکان راه اندازی این پایگاه های توانمندسازی شناختی بر پایه واقعیت مجازی در مدارس نیز وجود دارد. 



استفاده از نرم افزارهای توانمندسازی شناختی  

تحقیقات سازمان سلامت ذهن امریکا NIMH نشان داده استفاده از نرم افزارهای توانمندسازی شناختی بر پایه کامپیوتر در بهبود عملکرد مغز افراد 6 الی 85 سال تاثیر بسزایی دارد. راه اندازی استیشن های توانمندسازی شناختی برای مدارس می تواند در راستای آموزش و پرورش شناختی تاثیر خوبی داشته باشد. 



ارتباط با ما


    

بازگشت