واقعیت مجازی VR در بهبود حافظه و درمان آلزایمر

واقعیت مجازی VR در بهبود حافظه و درمان آلزایمر

با افزایش سن عملکرد کلی مغز کاهش می یابد ، این کاهش عملکرد در زندگی روزمره می تواند به شکل ضعف در حافظه و فراموشکاری نمایان شود. حافظه ضعیف می تواند زنگ خطر شروع مشکلات عدیده ای باشد. ضعف در حافظه بر کارکرد روزانه افراد تاثیر منفی می گذارد. به طور مثال می تواند بر کار ، تحصیل و یا ارتباطات اجتماعی تاثیر بگذارد و منجر به کاهش اعتماد به نفس و افزایش احساس ناتوانی در شخص شود. دشواری در یادآوری اطلاعات مهم و ضروری می تواند به اضطراب و استرس در فرد بیانجامد. همچنین با افزایش جمعیت سالمند، شیوع زوال عقل و آلزایمر نیز افزایش می یابد و این امر تاثیر زیادی بر جامعه می گذارد. علائم و مشکلات در بیماری آلزایمر می تواند باعث ناراحتی، کاهش کیفیت زندگی فرد و خانواده و همراهان شود.

همانگونه که انجام چکاپ های مختلف جسمی جهت تشخیص زودهنگام مشکلات، به صورت سالانه مورد توجه عموم قرار دارد، انجام چکاپ جهت تعیین مشکلات عصب شناختی مانند ضعف حافظه و یا تشخیص زودهنگام آلزایمر نیز نیاز و لازمه زندگی دنیای امروز است. با انجام این چکاپ ها و بررسی های بالینی اگر فرد با اختلالات حافظه درگیر شده باشد و یا در شروع بیماری آلزایمر باشد، نیاز به مداخله درمانی ضرورت پیدا میکند. جهت تقویت حافظه ، راهکارهای متعددی را می توان در پیش گرفت مانند: تمرینات ورزشی، تغذیه مناسب، خواب کافی ، که همگی این موارد می توانند بسیار مفید باشند. اما جایگزین یک برنامه درمانی هدفمند نخواهند بود. یک برنامه درمانی جهت تقویت حافظه ممکن است شامل یک سری فعالیت‌ها و تمرینات متنوع باشد که به صورت سیستماتیک و تحت نظارت پزشک انجام می‌شود. این برنامه به منظور بهبود عملکرد حافظه و ارتقای عملکرد شناختی افراد طراحی می‌شود. این برنامه‌ها توسط متخصصین تهیه و تنظیم می‌شوند و می توانند شامل تمرینات حافظه، تمرینات تمرکز و تمرینات حل مسائل باشد.

از جدیدترین روش های بهبود حافظه و درمان آلزایمر ، استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی یا Virtual Reality است. واقعیت مجازی VR با ایجاد محیط های تعاملی ، تحریک حواس ، امکان تمرین و تکرار مداوم ، آرامش بخشی و کاهش استرس ، ایجاد تجربیات تجسمی و سه بعدی از موضوع یا مفهومی خاص، می تواند تاثیر شگرفی در میزان بهبود حافظه و روند درمان آلزایمر داشته باشد. این فناوری می‌تواند به عنوان یک ابزار موثر و جذاب برای تمرین حافظه و ارتقاء عملکرد شناختی افراد مورد استفاده قرار گیرد.

























ارتباط با ما

    





بازگشت