یکپارچگی حسی SI

یکپارچگی حسی SI

یکپارچگی حسی ( SI ) چیست ؟

همه ما با پنج سیستم حسی اصلی ( بینایی ، شنوایی ، چشایی ، بویایی و لامسه ) آشنا هستیم. این حس های اصلی  به محرک های خارجی وارده از محیط پیرامونی پاسخ می دهند و همچنین  حس های درونی عبارتند از حس عمقی ، حس لمسی ، حس تعادلی و حس احشائی . این حس های درونی بدون نیاز به خودآگاهی عمل می نمایند و برای ما نیز قابل مشاهده نیستند. یکپارچگی حسی عبارت از یک فرایند عصبی در خصوص سازماندهی اطلاعاتی است که ما از حس های اصلی و درونی کسب می کنیم. جزئی ترین تغییر در عملکردهای پردازشی مغز ما میتواند بر نحوه مدیریت و اداره مهارتهای زندگی روزمره ، پیشرفت های تحصیلی – آموزشی و تعاملات اجتماعی ما تاثیر مستقیم و شدیدی بگذارد. اختلال یکپارچگی حسی یک نمونه و مثال مطلوبی است که نشان میدهد چگونه این اشتباه و خطا در پردازش های مغزی رخ می دهد.

اختلال یکپارچگی حسی عبارت است از ناتوانی در پردازش اطلاعات خاصی که از طریق حس ها دریافت می گردد. هنگامیکه یک فرد مبتلا به اختلال یکپارچگی حسی است ، او قادر به بروز واکنش مطلوب و خودکار به اطلاعات حسی خاصی به منظور برنامه ریزی و سازماندهی رفتار لازم نیست.


ویژگی های اختلال یکپارچگی حسی  :

- به صداهای بلند بطور منفی پاسخ می دهد

- در محیط پر سر و صدا نمی تواند راه برود

- از چراغ های بسیار روشن اجتناب می کند

- از تماس چشمی پرهیز می کند

- اشیاء غیر خوراکی را بو می کند

- آرام و قرار ندارد

- سطح تحمل پایین دارد

- از بالا رفتن و پریدن اجتناب می کند


بخش یکپارچگی حسی ( SI )  مرکز سلامت ذهن و توانبخشی وصال

در تمامی بخشها از جمله بخش SI هر بیمار یک برنامه درمانی مجزا دارد که بعد از انجام معاینات لازم و گرفتن شرح حال بیمار در روز ارزیابی توسط مسئول مرکز تنظیم می شود. در هر جلسه درمان، درمانگر پس از انجام ویزیت شرح برنامه درمانی خود و چگونگی انجام آن توسط بیمار را در برگه گزارش روزانه مختص آن بیمار مکتوب می نماید. ریز ویزیت های انجام شده از ابتدای مراجعه تا به آخر و کپی کلیه مدارک پزشکی و آزمایشگاهی بیمار نیز در پرونده الکترونیکی او ذخیره می شود تا در صورت نیاز امکان دسترسی سریع به آن برای درمانگر امکان پذیر باشد. 

مجموع زمان ويزيت SI در مركز سلامت ذهن و توانبخشی وصال 45 دقيقه مي باشد كه 35 دقيقه ويزيت و 10 دقيقه مشاوره و گزارش نويسي مي باشد و در هر زمان ويزيت صرفاً يك بيمار توسط درمانگر ويزيت مي شود.

مرکز سلامت ذهن و توانبخشی وصال جزء مراکزی می باشد که برای اولین بار در استان البرز بخش یکپارچگی حسی را در مجموعه خود قرار داد. در حال حاضر این مرکز جدید ترین و کاملترین تجهیزات را در این زمینه دارا می باشد مانند اتاق تاریک، پلاسمای لمسی بزرگ، فریم های تعادلی، X-BOX، ویبراتور، ...


ارتباط با ما


    


بازگشت